Superfrøet chia

I dag presenterer vi superfrøet Chia! Den kommer fra myntefamilien og har en lang historie i det meksikanske og guatemalske kjøkken. Den er også naturlig glutenfri, og er stappfull av helsebringende effekter.

Chiafrøene er små, litt flate og varierer i fargen – fra gråsvart til brun og hvit. Den har blitt popularisert i Norge de siste årene, og selges i de fleste matvarebutikker.

Chia inneholder mange gode egenskaper. Frøet har blant annet et høyt innhold av omega 3, omega 6, fosfor, kalsium, magnesium og protein i form av essensielle aminosyrer. I tillegg har den et høyt fiberinnhold, og passer derfor ypperlig som en del av frokosten.

Chia kan brukes på mange måter, og fås både som frø og i oljeform. Oljen spises kald og er fin å bruke i salater. Frøene kan spises rå, og er ypperlig å bruke i salater, frokostblandinger, smoothier og bakst – da den ikke smaker så mye.

Oppskrift: Chiapudding

Prøv en ny og spennende frokost! Chiapudding er næringsrik, metter lenge og lages på null komma niks. Den kan toppes med hva enn du ønsker – vi anbefaler honning og ferske bringebær for en søt smak.

Ingredienser:

  • 3 ss chiafrø
  • 2 dl mandelmelk, eller annen tilgjengelig melketype
  • Ønsket topping

Fremgangsmåte:

  1. Bland chiafrøene og melken sammen i en beholder
  2. La blandingen stå over natten eller i minst 5 timer – chiafrøene vil svelle og gjøre at du får en tykk konsistens på puddingen
  3. Topp chiapuddingen med ønsket topping
  4. Server og nyt!
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.