Grep i 2019

Gå ned i vekt, bli i godt humør og få glødende hud med ekte fermentert surkål!

Ny forskning viser til at våre tarmbakterier spiller stor rolle for vår helse. Faktisk så danner de et samfunn og er nesten 10 ganger fler enn våre egne celler som kalles for mikrobiomet. Tro det eller ikke, men det er egentlig dem som går rundt med oss- og ikke motsatt! Mikrobiomet håndterer din kropps nøkkelfunksjoner som er helt nødvendig for din generelle helse. En balansert mikrobiom regulerer immunforsvaret, vedlikeholder fordøyelsens slimhinne, støtter vårt humør og mentale velbehag, produserer essensielle vitaminer og næringsstoffer og hjelper oss holde en sunn vekt. (1, 2, 3,4.5, 6, 7)

 

Om du vil gå ned i vekt, er det essensielt å få balansert ditt mikrobiom (tarmfloraen). En av de mest effektive veiene er gjennom å spise fermentert mat som surkål.

 

Du tenker sikkert på den søte kålen vi varmer og serverer med ribben hvert år? Den er du sikkert lei av nå, så kort tid etter julen. Men allikevel så er det ikke det jeg sikter mot. Jeg vil løfte frem en fantastisk god tradisjon i å forbedre norsk mat til super mat. Jeg snakker om ekte fermentert surkål som du lager selv!! Den surkålen går ikke ann å koble til surkålen for 8 kr i butikken.  Den ekte surkålen smaker ikke søtt og eddik uten har en særpreget smak som du aldri kan forestille deg. Den inneholder melkesyregjærede grønnsaker med enzymer som produseres under selve fermenteringen. De gjør underverk for din fordøyelse og er koblet til vektnedgang i mange nye studier.

 

Mine favoritt surkål blandinger er med sennep eller chili og oregano-smak. Etter disse liker jeg karve og kumin som du kan servere som tilbehør til brødskiven, kjøtt, fisk i middagen eller til sushi. Den er også fin å blande i salater som tunfisk og kylling.

 

Historisk supermat- surkål

Surkål er lett å lage selv. Det er også meget billige ingredienser som er tilgjengelig året rundt i helt vanlige butikker. Og du trenger ikke noe spesialutstyr. Surkål lages med hjelp av fermentering som er en gammel tradisjonell metode for å konservere og oppbevare mat i mangel på frys, kjøl og hermetikk. Alle levende organismer inneholder små mengder bakterier som produserer melkesyre. Over hele verden bruker man denne metoden som for eksempel surkål, sylteagurk, syltede rødbeter, bulgarsk yoghurt, syltede vinblader, rakfisk, gammelsaltet sei, svensk surstrømning, koreansk kimchi, umeboshiplommer, miso, fermentert papaya, fermentert ananas og indiske chutneys.

 

Dessverre er det meste maten koblet til fermentert produksjon allerede pasteurisert og istedenfor jukser matleverandørene gjennom å bruke eddik, salt og sukker for å lage den melkesyregjæret smaken. Denne savner bakterier og melkesyre som gjør godt for din fordøyelse.

 

Så hvorfor spise fermentert surkål?

Fermenteringsprosessen gjør råvarene lettere å fordøye og vitamininnholdet økes betydelig. Det blir også produsert rikelig med enzymer. Melkesyrebakteriene fôrer de gode bakteriene i vår tarm og tar plassen over de skadelige bakteriene. Dette betyr at du tar opp kontakten med de gode bakteriene og de er med på å øke vårt immunforsvar og gir oss motstandskraft mot skadelige bakterier. De oppretter en sunn tarmflora som danner et viktig grunnlag for god helse. (8)

 

Blid, lett og glødende hud med surkål?

Grønnsaker inneholder lite kilokalorier og har et høyt innhold av fiber. Et kosthold med mye fiber gjør deg mettere og du får mindre lyst på mat. Dessuten bidrar det til et jevnere blodsukker. Mer fiber og jevnere blodsukker er med å hjelpe deg spise mindre mat og kun den maten du trenger. (9, 10, 11, 12)

 

Annen forskning mener at gode bakterier har evnen til å redusere mengde fett kroppen absorberer fra maten. (13, 14) Nylig kom det ut en studie som viser at deltakere som tok melkesyregjæret mat eller tilskudd, mistet mer vekt enn deltakerne i kontrollgruppen (15, 16, 17)

 

Studier viser også på bedre opptak av næringsstoffer i tarmen som bidrar til en sunn og glødende hud. (18, 19) Avslutningsvis viser en studie at du får produsert mer av serotonin og dopamin gjennom å innta melkesyregjæret mat- som gjør deg i godt humør. (20,21)

Tirsdag den 19. februar holder vår ernæringsterapeut Elisabeth Henriksson kurs i å lære seg å lage akkurat «fermentert surkål». Vi tilbereder sammen surkålen i hver sin krukke som du sen kan ta med deg hjem.

Klokken 18.30- 21.00

Pris: 500 kr ( inklusive material og entrè)

Meld deg på her

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.